Jumaat, Mei 2

Pengakap : muda

Bahawa Dengan Sesungguhnya, Saya berjanji dan bersetia yang saya dengan seberapa daya upaya saya akan:

  • Taat Kepada Tuhan Raja dan Negara
  • Menolong Orang Pada Setiap Masa dan
  • Menurut Undang-undang Pengakap.

~aku baca ikrar ini dengan kuat dan bersemangat!!


***

Tengok gambar aku dan arwah abangku, teringat sewaktu kecil dahulu. Kami pergi sekolah naik basikal bersama (aku membonceng di belakang). Satu hari dalam perjalanan ke sekolah, kami yang comel dikejar oleh 3 ekor anak anjing yang amat bising. Arwah mengayuh basikal dengan kelajuan tertinggi sehingga tiba di lorong simpang tiga. Baru hendak masuk 'corner' baring, seorang 'ah so' melintas tanpa melihat kiri dan kanan. Usaha mengelak 'ah so' itu, kami berlanggar dengan pagar jaring. Anak2 anjing serta 'ahso' itu pula pulang ke rumah masing2 tanpa rasa bersalah.

Aku cedera di lutut sedikit, kerana terseret di pagar. Arwah along, luka yang banyak di siku, lutut, dan baju terkoyak di bahu. Tapi dia kata "ok" dan terus menuju ke sekolah. Fikiran aku waktu itu, "along kool dan kuat.."

***

"Wah, mereka amat bergaya dengan baju pengakap mereka!". Kerana berfikir begitu, aku pun terus menyertai persatuan pengakap : muda. Seronoknya pengakap pada waktu itu ialah dapat berjumpa rakan2, aktiviti berkumpulan dan yang membuat aku paling teruja, 'Mengumpul lencana!'. Ada papan notis yang meletakkan semua lencana yang boleh dimiliki oleh seorang pengakap. setiap kali aku berpeluang, aku akan melihat lencana2 itu dengan mata yang bulat. "aku mahu semuanya!"

Lencana yang berjaya aku peroleh :


Lencana Gangsa
(telah mempunyai dua atau lebih lencana kegemaran/hobi dan telah melepasi penilaian)

Dari kiri : lencana hobi penunggang, lencana hobi melukis, lencana hobi pertahanan diri


Lencana idamanku (waktu itu) :


Dari kiri : lencana hobi bersukan, lencana hobi mengail, lencana hobi muzik


Lencana Tertinggi bagi pengakap : muda

Dalam masa 6 bulan menyertai Pengakap : muda, aku berjaya memperoleh lencana gangsa dan 3 lencana hobi. Tetapi sebulan selepas itu, aku berpindah dari Sekolah Ismail Satu, Muar ke Sekolah Majidee Baru, Johor Bahru. Sampai di sekolah baru, aku terus mendaftar Pengakap : Muda. Tetapi orang bandar tak aktif pengakap. Harapan aku untuk memperoleh lencana idamanku, terkubur.

~aku masih mahu lencana itu...Pesatuan Pengakap Tua ada tak?

24 comments :

  1. MakcikMuda berkata...

    kami ahli pengakap muda,
    buat sehabis baikk!!


    muahhahahah!

    walaupun aku bukanlah pengakap dan aku amat x suke pengakap.

    aku kadet remaja.
    dulu dan kini.
    kat skola aku dulu,pengakap antara yg tercikai.

    paling gah sekali kadet remaja and kadet bomba.

    huhu!
    xde lencana melainkan lencana pangkat.hiks!

  2. Tanpa Nama berkata...

    masa saya sekolah rendah asyik bertukar sekolah. tak sempat nak sertai mana-mana persatuan dengan aktif. (huhuhu)

    masa sekolah menengah saya budak kadet polis. hahaha. pangkat paling tinggi? saya adalah koperal 1. (tak dapat jadi sarjan.. tak cukup tegas, sebab i lemah lembut you hahaha)

    kaka nak ke lencana2 tu? kat kedai ada jual kot. hihihi~

    ps : sakit tak jatuh basikal? hahaha.. kena sekeh lagi sakit tau *kluk*

  3. Tanpa Nama berkata...

    Kikikiki, memang bersemangat enche hamakakun yang comel ituuu, dulu masa sekolah rendah Mr Ah Fa pun pengakap jugak, masa nyanyi lagu pengakap tu memang tak ingat lirik, so bila sampai yang last tu baru nyanyi kuat-kuat..."Kami ahli pengakap muda, buat sehabis baaaaa--ik!!

    Puan Dy pulak, masa kecik-kecik dia tak masuk pengakap, sebab tak pandai sebut pengakap, dia sebut pengangkap :-D

    Uhm, rindu betul kat along kamu tu ye? Doakan yang banyak-banyak ya? Bila kita pergi nanti, sedekah & amal jariah, doa anak yang soleh dgn ilmu yang berpanjangan tu yang yang bantu kita nanti. Doakan banyak-banyak untuk yang dah tiada tu ok bro?

    Bersemangatlah bro!!!!!

  4. ..::hamakakun::.. berkata...

    rynn>>kamu tahu lagu itu!! haha~
    sebenarnya pengakap muda ini pengakap untuk kanak2 sekolah rendah..yang di sekolah menengah dah jadi pengakap darat atau laut.
    sekolah menengah daku kadet polis..
    dapat dua calet..korperal..*kembang idung*

    AyUmi gadis manis>>samalah, saya 3 kali tukar sekolah semasa sekolah rendah..sebab itu tak dapat nak habiskan impian pengakapku..huhu~

    samalah, saya dapat jadi korperal semasa di sekolah menengah, platoon utama lagi..

    mana buleh beli sendri..kena jujur, pegang pada ikrar pengakap..*angkat tiga jari* hehe~

    ~saya memang banyak kali jatuh beskal, dah tegar..kuikui btw, kamu suka tiru saya..semua nak sama..wekk~~! haha..

  5. ..::hamakakun::.. berkata...

    Mr Ah Fa>>wah yang dirindui, baru seru dah sampai..kuikui~

    butul2 yang terakhir itu musti nyanyi dengan kuat..
    BUAT SEHABIS BAAAEKKK~~!

    pempuan mana buleh masuk pengangkap..masuk pandu putri atau putri islam..hehe~

    Tenkiu Mr Ah Fa! =D

  6. Tanpa Nama berkata...

    kaka yang tiru la.

    remember i wa born waaaay earlier than you.

    by the time i dapat pangkat koperal, you baru je sebok-sebok nak belajar kawad kaki. hahahaha~

  7. ..::hamakakun::.. berkata...

    AyUmi>>haha~
    4 years is not that far..i can still catchup..
    sebelum belajar kawad kaki, im in the band..pancaragam yang tidak aktif la tapi..haha~
    *lepas trumpetku dirampas, terus takde mood nak datang kelas pancaragam tu, klarinet busan*

  8. Tanpa Nama berkata...

    but still kaka yang tiru.

    hahaha. it's ok. i pun terer main recorder je. hahaha.

  9. Tanpa Nama berkata...

    hoh! kau mengingatkan aku kpd 2 kisah kanak2 sekaligus!

    1. pernah bonceng basikal dgn abang gak. pastu one day brek basikal x makan masa nak turun bukit. langgar tembok & terus meng-superman-kan diri juga ber-sommersault berpusing ke dalam parit. ada souvenir kat keting ni. kool!

    2. masa nak amik lencana pengakap menunggang tu, aku tergolek masa menuruni bukit dan tercampak ke dalam semak berduri sebab nak kejar masa. balik umah kene sound mak. huhu..

    sekian.

  10. MakcikMuda berkata...

    skrg neh da ade pengakap udara.
    huahuahua!
    dari skola rendah tau lagu tuh.
    walaupun bukan ahli pengakap.
    sbb ade blaja taem subjek muzik.

    ahaks!
    teringat kene suh main rekorder utk lagu tuh.
    menggelupur oke!

    aku dr skola rendah dak kadet remaja.

  11. Tanpa Nama berkata...

    aku pun slalu tukar2 skola time skola rendah.. 4 kali.. x sempat nak enjoy sgt.. sbb setiap kali pindah, mesti jakun.. yela.. dari melaka gi sabah, pastu kedah, pastu sabah balik.. wa tatau mau ckp apa maa.. pindah sabah mcm pindah itu jerman! wakaka!

    tp chegu pengakap kat sabah tu pompuan.. masih terngiang2 di telingaku akan ke-cun-an beliau.. 8->

  12. ..::hamakakun::.. berkata...

    AyUmi>>oki,saya yang tiru..*sekey sikit*
    terer rekorder?sila main burung kakak tua..hehe~

    so'od>>haduss..lagi sakit langgar tembok..at least ko dapat meresa perasaan sejenak seorang superman..kuikui..

    aku rasa ko ada badluck dengan basikal la..baik elakkan..
    *badge basikal tu dapat tak? XD*

    rynn>>dah ada pengakap udara?kool..
    rekorder aku reti lagu twinkle2 sahaja..haha~
    sek rendah ada kadet?aku mahu masuk sekolah itu!!

  13. ..::hamakakun::.. berkata...

    so'od>>wah, jauh2 tu pindah..aku pindah dekat area2 johor je..sabah cakap mesti ada 'bah'. "ke mana bah?"
    loghat ko musti dah becampur aduk..
    "lahabau,awat hang buat lagu tu..bah"
    boleh tak?haha~

    bagus kamu adalah seorang pengakap yang bermata tajam dan ingatan yang kuat..*hidung dah berdarah ni~~*

  14. Tanpa Nama berkata...

    hehehe.. tak mau la. nak main lagu babablacksheep

    tapi tak terer. huhuhu~

  15. t.a.t.a berkata...

    yeahh buat sehabis baaaekk!!
    sgt best masa masuk pengakap dulu.. huhu those memories.. hmmm

    tapi kejap je, sy pun tak ingat kenapa sy berhenti.
    memori tu mcm dah kena buang dah, mcm paycheck. diorg tak sepatutnyabuang, tapi ter buang..
    so sy tak de memori pasal tu lagi.. huhuh

  16. pandagumuk. berkata...

    aku suke kawad.x kire la masuk ke tengok ke.aku sangattt sukeee.

    aku suke tgk baju kadet polis pompuan.sgt cun.mase aku nak masuk x de pulak kadet polis pompuan.siot je.

    ye.sebeleum masuk usha dulu baju yang cantik.

  17. ..::hamakakun::.. berkata...

    babablacksheep? hehe~
    k, cepat i bekap ngan recorder lagi satu..siapa lagi leh main, meh join..
    orkestra rekorder AyUmi..XD

    tata>>err..kenapa memori itu perlu di delete..ada sejarah gelap ke?huhu~
    zaman kanak2 is priceless..nak saya cuba pulihkan..XD

  18. ..::hamakakun::.. berkata...

    pandagumuk>>peminat setia kawad ke..patut tengok daku kawad masa perhimpunan kadet polis peringkat daerah dulu..haha~
    baju kadet bomba yang paling tak cantik..loreng oren..sakit mata..XD

  19. Tanpa Nama berkata...

    haku pengakap jugek~~ lencana..hmm..adela 3 keping ajee...hobi..ekspidisi ngan hape ntah....

    tepuk~~~tepuk tepuk pengakap!!

  20. t.a.t.a berkata...

    ka, bukan sesaja deleta, tapi mmg lesap dari ingatan begitu saja.. huhu

  21. ..::hamakakun::.. berkata...

    lydiarayyan>>pap* pap* papapap* papapapap* papap* sekali lagi~~!

    rindu tepuk itu...huhu~
    dah 3 keping badge..takde badge keris gangsa ke?hehe~

    tata>>huhu~ sedey je bunyik dia..kenangan yang ada sekarang jangan sampai terhilang..jom blanja pitza~!

  22. en_me berkata...

    weh, sedey pasal arwah abang ko ittewww.. memang syahdu beb..

  23. pandagumuk. berkata...

    haha.yg ade celoreng2 tu mmg aku rejek.rejek2.

  24. ..::hamakakun::.. berkata...

    en me>>tenkiu en me. Dia memang seorang abang yang baik..=)

    pandagumuk>>pangkah2..haha~ pengakap jugak best..XD