Jumaat, Mei 16

Guru : rumah

Aku ajar adikku, darjah 2 subjek Bahasa Inggeris hari ini. Sunguh banyak dia tak tahu rupanya. Huruf2 vokal, penggunaan 'a', 'an' dan 'The', 'past tense' dan 'present tense'. Aku tak salahkan guru yang mengajarnya, dia memang nakal dan pemalas. Terpaksa keluar ciri2 tegas seorang guru mengajar. Aku tak pukul pun boleh nangis, manja betul. 2 jam aku mengajar, berjaya mengupas penggunaan tajwid dan makna untuk 1 m/s sahaja. Sabar~ =.=

***

Sewaktu guru sandaran dulu, seminggu sebelum bersara sempat ak menyambut Hari Guru. Guru2 ada membuat undian untuk guru popular, guru garang, guru sporting dan sebagainya, di undi oleh murid. Macam pisang goreng panas, berebut2 murid kelas ambil borang tu. Walaupun dikenankan bayaran 30sen untuk setiap kertas undian, tak menghalang mereka membeli. Ada yang beli sampai 10 = RM3.00 ! Dulu sekolah rendah aku bawa 20sen, dapat beli satu pinggan mi. Budak sekarang..

Permulaan Hari guru, dimulakan dengan perimpunan dan ucapan pengetua. Diikuti dengan sesi memberi hadiah oleh murid. Dapatlah seketul dua hadiah. Syukur ada juga yang sudi beri hadiah pada guru baru 3 bulan. Selepas itu, penuhlah dengan aktiviti2 khas untuk guru. Guru2 tak buat persembahan, segalanya diberi kepada murid menghiburkan guru, kecuali sesi karaoke. Gelak2 budak tengok cikgu mereka pitching lari ala2 Akademi Fantasia. Aku sebagai cikgu baru, tak ditugaskan apa2. Jadi aku sangat 'Free' utuk menggelakkan persembahan sepuas hati. haha~

Dalam selang2 itu ada murid yang beri hadiah pada guru, malu nak beri waktu perhimpunan. Maklumlah, dalam sekolah budak yang paling ganas dan 'macho', tapi hati penyayang nak beri juga hadiah pada guru. Mereka baik sebenarnya, nakal cuma. Ramai pulak yang beri aku hadiah waktu duduk di kantin minum2. Murid yang aku tak pernah ajar pun bagi hadiah. Tersipu2 waktu hulur hadiah, lepas tu lari. Ini balas jasa ke, minat cikgu?

Yang paling 'best' seorang budak perempuan darjah tiga, beri hadiah berserta surat. Isi surat itu amat jiwang mengalahkan budak sekolah menengah bercinta (cuma tulisan dia sahaja yang menunjukkan dia darjah 3), isinya biarlah aku saja yang tahu. Amat berbunga2 hingga aku senyum membacanya. Oh, namanya Nur Nabila Orkid. Unik bukan? budaknya juga comel, dengan lesung pipit di kedua2 pipi.

Sesi petang ada perlawanan sukaneka antara guru. Belon air diikat di kaki dan cuba memecahkan belon lawan sambil menjaga belon di kaki sendiri. Pada mula aku bantai gelak dengan murid kelas, tapi disuruh 'join' kerana tak cukup orang. Hasil sorak sokongan para murid2 kelas, aku berjaya mendapat no. 2!

Sebelum penutup di sampaikan hadiah2 hamper hasil undian murid. Ya, aku dapat hadiah lagi, 'Guru Paling Bergaya' !. Aku tak bergaya mana pun, mungkin kerana aku seorang sahaja guru yang memakai beg converse bercorak retro ke sekolah beserta motor "Puteri Umi Aisyah" yang berbunyi kuat ala2 rempit jalanan.

~Bakul motor penuh dengan hadiah semasa pulang. =D
~Aku cuba cari surat budak darjah 3 itu, tapi tak jumpa. Hilang semasa pindah agaknya. T.T
~Selamat Hari Guru~!

9 comments :

  1. Tanpa Nama berkata...

    nur nabila orkid. sedap nama tu.

  2. ..::hamakakun::.. berkata...

    Cahaya kecerdikan orkid..
    yup, unik dan sedap nama dia..
    budaknya pun ala2 ayu kat kelas..
    pendiam tapi cerdik..
    *blush*
    ~isk,guru mana boleh begini...=X

  3. shandye. berkata...

    inchek hamka...
    laen macam jewr statement ittew...
    haih!! hehe...

  4. ..::hamakakun::.. berkata...

    isk..statement yang mana nih..
    haha~ XD
    she iss a very nice girl..
    harap dia boleh pergi jauh dalam pelajaran..
    *jangan fikir bukan2~!*
    kuikui

  5. t.a.t.a berkata...

    ka.ka, selamat hari guru!
    nur nabila orkid.. hmm wonder adik beradik yg lain nama bunga juga tak?
    hahahah..

  6. Tanpa Nama berkata...

    Heheheee.. sebut pasal surat tu teringat kenangan time jadi guru ganti sementara menunggu panggilan U.. budak form 2 yang bagi (beza umur 5 tahun je kan.. haha), then tulis surat ala2 geli and kat belakang surat dia lukis sekuntum bunga ros dengan ayat..... terkesima aku dibuatnya.. ya, itulah surat cinta pertama yang paling ikhlas pernah aku terima.. tp mengenangkan usia budak tu yang sungguh 'adik', maka aku tak de ar nak feylong.. cuma yang peliknya, lepas kasi surat tu.. seminggu dia tak datang sekolah.. tak tau nape..

    so en kaka, selamat hari bekas guru la pada kau.. semoga ko nanti dapat buat come back jadi cikgu yang betul2 punya.. ko kan berbakat dalam mengajar, apatah lg mengajar tulisan jawi super unik kau tuu.. hahahahahahahaha

    k. gurauuu.. lalalalallaa

  7. Tanpa Nama berkata...

    Haduuu, terharu betul bila teringat bagi hadiah kat cikgu dulu, selamat hari guru kaka itu. Abah Mr Ah Fa pun cikgu jugak, cikgu yang cool dan hensem :-D kekekekeke.

    Be proud of yourself, always. Sebab kat luar sana rami orang yang sangat menyenangi kehadiran anda tanpa anda ketahui :-D

  8. Tanpa Nama berkata...

    hamka..pakcik gatal tu pon ada bg sms kat aku ucap slamat hari guru...pagi2 plak tu..romantik hbsss nak tergelak pon ada...ahhaha...

    Dulu DIA pegang Rotan kau kata DIA Garang ....Bila DIA lambat Masuk Kelas kau kata DIA Malas..bila DIA marah-marah kau kata DIA Melampau..KINI.... kau adalah DIA..selamat Hari Guru Untuk Semua Warga Pendidik (termasuk aku~~~~hehehe..)

  9. ..::hamakakun::.. berkata...

    tata>>selamat hari guru to u too!! Mmm..mungkin..
    kalau lelaki?
    Ahmad bunga raya..huhu~ tak sedap..

    Sindarella>>Mesti punah harapn budak itu..
    huhu~jangan mendoakan aku jadi cekgu..aku nak jadik lecturer ke..Up sikit..haha~
    eyp, tulisan jawi aku dah kena band oeh JAWI.haha~

    Mr Ah Fa>>Wah~! tenkiu2..Semangat saya nih..
    *sambil hidung yang kembang kuncup* XD

    Norlie best>>kamu..jangan dilayan pakcik itu..ko hadiahkan batu nesan untuk bday dia nanti..haha~

    Dulu cikgu kelas aku merangkap guru disiplin gla kuasa, dalam seminggu mesti kena rotan sekali.Sedey~
    Muka dia macam Mr.Satan dalam Dragon Ball..tak tipu..

    Selamat hari guru~!