Khamis, April 10

Dialog : terakhir

Peringatan : Entri ini dipenuhi tulisan dan dialog.

"Aku sayang along, along pergi mana?"
~Along diam menenungku,
"Tak tau ke semua orang rindu along"
~along tersenyum,
"Along balik nanti tau! jangan pergi lama2, jangan pergi selamanya...."
~along masih tersenyum.

Hampir sebulan bermimpi arwah along selepas pemergiannya. kadang2 dengan dialog tapi tidak dibalas. Kadang2 tak terkeluar suara, Hanya mampu melihat. yang penting, sentiasa dia tersenyum.

"ka, bangun. dah subuh. siap pergi sekolah"
~kakiku digegarkan sehingga terjaga
"pukul berapa dah along?"
~tak puas lagi tidur
"dah pagi, pergi mandi dulu lepas ni along pulak"
~dengan mata yang kuyu, ke bilik air.

Ringkas dialog antara kami. Tak kutahu ini perbualan kami yang terakhir. kalau ku tahu, aku peluk beliau erat2, aku tak bagi beliau pergi kerja. Biar kami berbual sehari suntuk. Biarpun dapat dilambatkan sehari, aku bersyukur.

"Pukul berapa ni, along tak balik2 lagi" ibu mula risau.
~Aku faham sangat along, mesti lepak dengan kawan2..duduk rumah terkongkong..
"Assalamualaikum makcik, Abu eksiden. Kami jumpa terbaring tepi pokok tadi"

Ibuku tabah, air mata menitis terus mencapai tudung, bergesa mengejut tidur petang ayahku. Terus pergi, meninggalkan aku tertanya. Angah sudah teresak-esak dengan kain lipatan menjadi kain basahan. Aku terdiam, difikiranku segalanya biasa.

"Cakap dengan adik-adik, ibu dan ayah teman along di ICU, jangan lupa doakan along"
~Jam detik 12. Angah tak sedap hati, beriya minta mereka pulang. Angah nak ikut!
"kaka, nak ikut angah?"
~Pelawa angah ditolak. Aku ada ujian esok, balik sekolah nanti boleh pergi.
"Aah, Along kuat! musuh berpuluh, dia boleh urus. inikan pula eksiden, benda kecil."
~Begitu naif fikiranku.

Pagi subuhku dikejutkan oleh deringan telefon. Ibu dan Ayah masih di wad rupanya. Aku bersiap mandi, aku kejut adik-adikku yang lain. Saat kakiku menyarungkan kasut, telefon berdering, disambut oleh angah.

"Angah, along baru meninggal.."
~Kata ibuku yang seringkas itu membuat angah terduduk seperti hendak meraung.
"ka, tak payah pergi sekolah. Kita tengok along. Along dah meninggal. Along dah tiada!"
~Aku terkedu, sebak. Tapi aku tahan. Mengarut! Doktor silap! Along masih hidup!
"betul ke angah? along ok la tu..nanti kaka balik sekolah kita pergi tengok sama2 k?"
~Aku terus ke sekolah..

Realiti mana boleh diubah. 6hb julai 2000, satu-satunya abangku telah tiada. Orang yang paling aku sayangi dalam adik beradikku. Dua minggu selepas ulangtahun kelahirannya ke 18. Inikah hadiah hari lahirnya? Sedih tiap kali memikirkan. Sedalam mana sayangku padanya, ternyata tuhan terlebih lagi menyayanginya. Aku redha.

~kaka, ka = aku.
~Sedekahkan alfatihah kepada allahyarham Abu Luqman bin Kamaruddin, semoga beliau sentiasa dicucuri rahmat dan berdiri di kalangan orang yang beriman. amin.
~satu rindu yang amat untuk abangku.

22 comments :

  1. Tanpa Nama berkata...

    his name is ABU?? ABU?

    gosh~

    jangan sedih sedih. ok.

  2. Tanpa Nama berkata...

    al-fatihah.....

  3. Tanpa Nama berkata...

    kaka,

    senyum sikit.

    ololololo kuci kuci..

  4. ..::hamakakun::.. berkata...

    AyUmi>>yup, abu, abu luqman. bekan abu nawas k. XD
    ironic kan? dalam KAMI, adik dia nama abu.
    Sedih dengan diri sendiri sebab tak pergi tengok dia semasa di wad. huhu~

    lydiarayyan>>terima kasih yang amat.=)

    AyUmi>>eyp, eyp, family i jer panggil nama tu..haha..
    dah gelak pun..grraw~ meow~

  5. Tanpa Nama berkata...

    kaka (confuse dengan kakchik, nada macam nak sama.. tapi kakchik lagi chomel grrr.. woff woff~)

    hahaha.. ape-ape pun encik hamka-kun.. kamu masih ada orang yang sayang kamu di sekeliling.. don't worry..

    the hurt will heal sometimes~

  6. Tanpa Nama berkata...

    Sabar banyak2 k.
    Rajin2 la sedekahkan al-Fatihah utk dia. moga rohnya ditempatkn dikalangan org2 beriman. amin!

  7. ..::hamakakun::.. berkata...

    AyUmi>>lagi comel? bermakna daku pun comel jugak lah? XD (sepatutnya konfius dengan kaka brazil footballer..haha)
    Tenkiu che AyUmi..tp i still want my brother..hehe..

    ixora a.k.a mentega terbang>>setiap solat..=) tenkiu..amin~

  8. t.a.t.a berkata...

    sedap nama tu. saya suka nama yg mengikut cerita kitab mcm luqman, aisya, khadijah.

    alfatihah utk nya juga dan seluruh penghuni taman itu.

  9. Tanpa Nama berkata...

    Huhuhuuu, gua sedih...Sedihnyaa...

    Takmau tinggalkan adik-adik gua lagi, dah la depa bijak pandai,kecik-kecik lagi..

    Semoga yang dah pergi sentiasa dirahmati, semoga yang masih ada di dunia masih sempat berbuat amal kebajikan sebelum pergi ye kawan-kawan?

  10. ..::hamakakun::.. berkata...

    tata>>tenkiu tata. daku pun suka nama2 begitu. =D
    tenkiu tata..

  11. pandagumuk. berkata...

    kalau ingat kat die.cepat2 sedekahkan al-fatihah k.jgn sedey.he'll remains in ur heart (:

  12. Tanpa Nama berkata...

    org mungkin berkata bahawa aku dah lali & x berperasaan lg setelah menyaksikan beratus2 kematian di depan mata..

    tetapi hakikatnya, setiap kali aku membaca/dengar luahan hati seseorg yg kehilangan org tersyg, jiwa aku benar2 tersentuh..

    i wish i could help, but im only human..

    semoga rohnya ditempatkan di kalangan mereka beriman.. amiin..

  13. ..::hamakakun::.. berkata...

    mr ah fa>>kadang2 demi tanggungjawab kita terpaksa tinggalkan orang yang tersayang. tapi hati kita masih dengan mereka.
    wah, mr ah fa sempat memberi kata semangat..tenkiu mr ah fa..

    pandagumuk>>okie, i will. mekaceh..=)

    so'od>>mekasih saudara so'od. kalau bagi ko jaga arwah abang aku dulu, agak2 dia leh survive tak? XD

  14. Tanpa Nama berkata...

    saudara hamka: kalau dah tiba masa utk pergi, tiada apa yg mampu dilakukan utk mengembalikannya.

    redha ye..

    dah. sila lengkapkan tesis di sana. ingat yg tersayang yg sentiasa mengharap kejayaanmu.

    hoyeah!

  15. Tanpa Nama berkata...

    aku tak penah ade abang..tapi aku dapat paham apa yang kau rasa...

  16. Tanpa Nama berkata...

    teringat kes adik saya kena patuk ular tahun lepas.takut gile time tu.. mujur dia selamat.

    couldn't imagine if he ....... at that time. just realised how much i love him after what had happened. haha. i'm a bad sister after all! gosh~

  17. ..::hamakakun::.. berkata...

    so'od>>haha, saya redha. hanya terlintas di fikiran..XD
    Baiklah!! tesis submit 14th ini..berusaha!!
    hoyeah~

    fairuzmokti>>terima kasih sahabat..

    ixora>>dia amat bernasib baik..mesti sayang dia dengan lebih lagi selepas ini..=)
    kadang2 kita tak perasan orang yang paling kita sayang itu, sampai kita kehilangannya..miss my brother..

  18. Tanpa Nama berkata...

    suka-suka je pakai tagline 'hoyeah~' gua..

    debush!!

    *kluk*kluk*

    beng! beng! beng!

    wachaaaaa~

  19. Tanpa Nama berkata...

    uiks,ganaznye cik ayumi~! sampai tembak2 tu. err,sape yg kene tu? huhu

  20. Tanpa Nama berkata...

    ixora : so'od. haha.

  21. Tanpa Nama berkata...

    ixora : so'od. haha.

  22. Tanpa Nama berkata...

    mesti enche so'od da cedera parah~ tu yg dia lari g perak arini tu. huhuhu