Ahad, Februari 10

Banglesia : kita

Susah bukan main nak dapat bas cuti ni. Orang pusu2 nak balik. Raya cina, tapi orang lain sibuk gak bercuti. tiket bas semua habis. bas tambahan (bas sekolah, kilang) harga DOUBLE. Ada juga ulat2 yang ambil peluang nak tipu (jual tiket palsu) masa orang tgh darurat ni. JB-KL Rm25, dapat Rm40 dah cukup bagus.
Dapat saja duduk dalam bas dah lega. Tapi peliklah, kenapa semua orang lelaki. Lantak, asal dapat naik. "Bas bertolak sekarang", ayat biasa kalau jual tiket. Dua jam lepas tu baru jalan. Bunyik enjin memang kuat, tak boleh nak komplen. Nama pun bas tambahan. Mintak-mintak selamat sampai, 'Amin'.
Satu2 orang naik nak penuhkan bas, yang pelik bukan sahaja semua lelaki, tapi semua banggali mari,2-3 Siam. bau die memang 'cantek'. Harum semerbak sehingga wat aku tertidur lena sepanjang perjalanan. Ditambah dengan alunan muzik Thailand dan ala Hindustan, lagilah layu diulek mimpi....Zzz..

***

Singgah jap Petaling Street (PS), usha2, lama tak jalan sana. Jalan dekat PS memang berhantu. Lagi-lagi kalau ada duit. Barang banyak pilihan, murah, dan yang paling penting MIMIC original. Rambang mata kalau berjalan. Jam, kasut, baju, beg, semua ada.
Sebelum ni memang malas nak pergi, walaupun barang murah. Banyak sangat pailang2. Bukan takut, cuma mengelak.
Tips berjalan di PS:
  • Jangan tengok lama-lama.
  • Jangan belek, atau pegang2.
  • Jangan bertanya lebih dari satu soalan tentang suatu benda.
  • Jangan tawar harga kalau taknak beli.
Tiba-tiba terkenang kejadian dalam bas. Kenapa tauke2 dekat sini semua dah gelap2. Berjambang pulak tu. Semua tauke dah tukar jadik banggali??
"Mari abang, adik manis rapat-rapat..tengok barang saya juga"

***

Malaysia kita, Negara kita, Banglesia : kita

4 comments :

  1. Tanpa Nama berkata...

    last aku dtg PS ni mase time matrik dulu..skang ni xjejak dh sane..name je tinggal kt KL..haha,aku rase tauke2 yg dulu tu kene sunburn la sbb tu ko nmpk diorg gelap..hahaha

  2. ..::hamakakun::.. berkata...

    aku pun dah lama xsinggah PS..
    tu yang aku terkejut..

    m...sunburn..
    aku memula rasa camtu gak..
    tapi loghat die ade sikit juga lain..
    sudah tahu cakap itu manis2 juga..
    mari rapat adik manis..
    kuikui..

  3. Tanpa Nama berkata...

    yg manis2 tu sbb diorg skang dh pandai ,nk tarik awek2 beli kt stall diorg, so lenkali nk gi PS jgn bawak awek, kalo x nnti duit abis sbb awek ko dh cair ngan diorg pnye "adik manis" pnye pangillan..haha

  4. ..::hamakakun::.. berkata...

    aku rse die gne jin kuat ar..
    aku memule ingat nak tgk2 je..
    tapi ble dah jln2 trus rse nak bli..
    pelik bin ajaib..
    nak bawak awek jalan2 gi the gardens ar..
    kompem tgk jek..
    barang paling murah aku tgk, t-shirt 180..(gile ape!!)